39 - پیام , 342 - نظر

اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت

 

1-      ایجاد عزم و اراده همیشگی و مستمر، برای ارتقا کیفیت در تولید کالا یا خدمات با هدف اینکه توانمندی لازم را برای رقابت در بازار به دست آورد و تجارت شرکت و موسسه به قوت خود باقی و پایدار بماند و علاوه بر آن اشتغال جدید هم بوجود آورد.

2-      به کارگیری فلسفه جدید که بر اساس آن دیگر نمی توانیم اشتباهات مرسوم خود را با این عنوان که اینها اشتباهاتی کوچک و در حد قابل قبول! هستند؛ توجیه کنیم. با این دیدگاه حد قابل قبولی برای اشتباه در در مواردی مانند زیر وجود ندارد:

·         ضایعات

·         مواد معیوب

·         کار معیوب

·         محصول نامرغوب

·         کارکنانی که آموزش ندیده انند و کار خود را بلد نیستند و می ترسند سووال کنند.

·         خسارات جابجایی ها

·         شیوه های آموزش قدیمی ضمن کار

·         مدیریتهایی که در شرکت پایه و اساس بنیادی ندارند و هر آن ممکن است تعویض یا اخراج شوند.

·         مدیران منتظر شغل

3-      باید از تکیه بر تحمیل کیفیت با بازرسی و مچ گیری افراد دست کشید و ایجاد کیفیت در فرایند تولید را جایگزین آن کرد.

4-      باید به روش رایج در خرید که در آن فقط قیمت ملاک انتخاب است، پایان داد و به جای آن باید به کاهش قیمت کل تمام شده فکر کنیم. روابط با فروشندگان و تامین کننده  مواد مورد نیاز، بایستی بر داد وستد دراز مدت بر پایه اعتماد و دلبستگی متقابل باشد.

5-      روش تولید، یا ارائه خدمت را باید به صورت پیوسته بهبود بخشید تا کیفیت بالا رود، بهره وری افزایش یابد و قیمت تمام شده کاهش پیدا کند.

6-      استقرار مداوم روش آموزش ضمن خدمت در شرکت.

7-      برقراری روش رهبری با این دیدگاه که کار مدیریت سرپرستی و نظارت نیست بلکه وظیفه مدیریت رهبری است. یک رهبر باید تلاش کند تا موانع و مشکلاتی را که باعث می شوند کارگران از کاری که انجام می دهند خوشحال نباشند و به آن افتخار نکنند،  از میان بردارد(اصل 12). یک رهبر باید در کاری که بر عهده دارد، حرفه ای باشد و نیز اختیار کامل داشته باشد.

8-      ترس و نگرانی را از سازمان خود دور کنید تا کارکنان بتوانند با خیال آسوده و موثر برای سازمان کار کنند.

9-      سدها و دیوارهای جدایی و نفاق را بین واحدهای مختلف سازمان فروریزید. افراد واحدهای پژوهش، طراحی و تولید باید بصورت یکپارچه مانند یک تیم کارکنند تا موانع و مشکلات تولید محصول و خدمات ، یا چگونگی استفاده از آنها را پیش بینی کنند و رفع نمایند.

10-  از شعار دادن و موعظه کردن خودداری کنید. نصیحت اثر معکوس دارد و باعث ایجاد روابط نامطلوب بین کارکنان با یکدیگر از یک طرف و کارکنان و مدیریت از طرف دیگر می شود چرا که تقصیر بسیاری از دستاوردهای کم بهره و بی کیفیت به گردن سیستم های موجود است و برای بهبود آنها کاری از کارکنان ساخته نیست و اساسا خارج از اختیارات و مسوولیت های آنهاست.

11-  از برقراری استانداردهای کمی(سهمیه) برای تولید خودداری کنید. همچنین از به کارگیری روش مدیریت بر اساس هدف گذاریMBO پرهیز نمایید.

12-  سدها و موانعی که باعث می شود کارگران، مدیران و مهندسان از کاری که انجام می دهند رضایت خاطر نداشته باشند، از میان بردارید. باید مسوولیت سرپرستان از مراقبت صرفا کمی، به توجه کیفی تغییر پیدا کند. از مقایسه و ارزیابی افراد خودداری ورزید و ارزیابی مشاغل یا مدیریت بر اساس هدف را رها کنید.

13-  یک نظام آموزشی و خودبهسازی جدی و قوی به وجود آورید.

14-  ترتیبی دهید که همه در فرایند دگرگونی در مدیریت مشارکت داشته باشند، به یاد داشته باشید که این دگرگونی کار همه افراد سازمان است.

ارسال شده در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۸۶ - 3:55 عصر

نظرات

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

سلام حمید خان والا
خیلی خوشحال شدم که باز پیدات کردم
این نرم افزار تحریریه الکترونیکی را به شدت لازم دارم شرایطش رو برام بفرست

۲۵ خرداد ۱۳۸۶ - 7:11 صبح | اسماعیل صادق زاده

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

به نظر من مطالب خوبي بود ولي زياد كامل نبود
۵ دی ۱۳۸۶ - 8:05 عصر | الناز رضايي نسب

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

خوبه
۱۵ بهمن ۱۳۸۷ - 3:09 عصر | رنجبر

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

نظریات دمینگ بسیار تاثیر گذار بوذه که حتی من شرکت خود را به نام دمینگ ثبت کرده ام و شب وروز قلبم به عشق او می تپد با تشکر حسام عارفی نسب از شهرستان بهمئی
۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - 9:18 عصر | حسام عارف

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

با سلام حضور شما
برای بار اول دارم وبلاگتونو می بینم
دانشجوی مهندسی صنایع هستم و یه مطلب از مدل کنجی در مدیریت کیفیت می گردم میتونید کمکم کنید.
پیشاپیش تشکر می کنم
۱۵ دی ۱۳۸۸ - 10:14 عصر | maryam

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

مرسی . من همیشه دمینگ رو دوست دارام.
نسیم غنی زاده
۲۳ بهمن ۱۳۸۸ - 12:13 صبح | نسیم

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

سلام
بنده در مجتمع فولاد اسفراین واقع در خراسان شمالی در واحد تضمین کیفیت هستم در مورد پیاده سازی 14 اصل دمینگ و همچنین طراحی سئوال مثل چک لیست iso می توانید (البته به صورت عمومی) برایم ارسال نمائید
با سپاس
۲۴ فروردین ۱۳۸۹ - 8:19 صبح | saeed

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

ممنون. من با اجازه شما از مطالب خوب و مفيدي كه نوشته بوديد براي جواب به تكليف درسي ام استفاده كردم. مفيد بود متشكرم
۱۰ خرداد ۱۳۸۹ - 2:36 عصر | دانشجوي كارشناسي ارشد آموزش پزشكي

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

سلام
بنده در اداره کل فرهنگ وارشاد خراسان شمالی در واحد اداری کار می کنم با اجازه شما مطالب شما در کمیسون تحول اداری مطرح ودر مورد چگونگی پیاده سازی آن در سازمان خودمان بحث شد
تشکر
۹ تیر ۱۳۸۹ - 10:20 صبح | حسین عمرانی

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

سلام
به نظر من بندهای 7،8و6 به ترتیب بسیار حائز اهمیتن
۹ مرداد ۱۳۸۹ - 5:34 عصر | مینا

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

با سلام من در حضورم در شركتهاي ژاپني به عينه ديدم كه انها براي موفقيت اين اصول را اجرا مي كنند وبرخلاف ما كه فقط در شركت هاي توليدي به تشكيل جلسات وبحث تبادل نظر وارائه تز وروش رسيدن به توليد ناب وقت مي گذرانيم وسعي مي كنيم ژست كيفيت بگيريم بند هاي اموزشي دكتر دمينگ را با تمام وجود اجرا مي كنند البته بسيار ساده واجرايي ضمن تشكر از نوشته شما براي نجات صنعت و رشد تفكر كيفي در ايران بايستي اموخته را با تمام سختي هاي پيش رو اجرا كرد وتفكر توليد را از صرف تحويل محصول به مشتري در زمان مناسب متفاوت ديد
۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - 4:31 عصر | عليرضا

# پاسخ به: اصول 14 گانه شادروان دمینگ در مدیریت  

با تشکر
می خواستم تفاوت بین بند 6 و بند 13 اصول دکتر دمینگ را بدانم
۱۰ آبان ۱۳۸۹ - 11:03 صبح | راد

ارسال نظرات

عنوان:  
نام:  
آدرس الکترونیکی:
زبان:
توضیح:  
لطفا متن مقابل را در زیر وارد کنید
(کوچک یا بزرگ بودن حروف مهم نیست)