شيما دهباشي

شركت رادكام
34 - پیام , 597 - نظر

۱ مرداد ۱۳۸۵

مشکل با MailEnable

گاهی این مساله پیش می آید که به هر دلیل quee مربوط به SMTP در Mailenable مملو از ایمیل شود. به عنوان مثال برنامه ای به اشتباه در حال ارسال بیش از 20000 ایمیل به یک mailbox خاص باشد ! در این مرحله تنها outbound شما سرشار از ایمیل خواهد شد. مشکل زمانی بدتر می شود که mailbox مربوط به گیرنده اصطلاحا Over quota شود و mail server مقابل نیز به ازای هر ایمیل برای شما پیام خطا ارسال کند. اگر در هر ثانیه 5 ایمیل ارسال کنید می توانید تصور کنید پس از 10 دقیقه 3000 ایمیل به شما ارسال می شود و این قضیه همینطور ادامه پیدا می کند.  در این زمان ممکن است ایمیل ارسال کننده را غیر فعال کنید که وضعیت بدتر هم می شود چون تمامی ایمیلها باید برگشت بخورند و مجددا outbound نیز هر لحظه منتظر ارسال ایمیل جدیدی خواهد بود. - البته در این زمان میل سرور به هیچ عنوان نه میلی ارسال خواهد کرد و نه ایمیلهای دریافتی را  به مقصد می رساند.در این زمان به خوبی می بینید که پروسس های مربوط به Mailenable تمام حافظه را گرفته اند .به نظر می رسد  که restart کردن ایمیل سرور و حتی سرور تاثیری در قضیه داشته باشد اما عملا سودی به حال شما ندارد - ایمیلی که ارسال نشده همواره در queue وجود دارد و پس از چند دقیقه دوباره عمیلیات ارسال و دریافت ایمیلهای ناخواسته ادامه می یابد.بنابراین ما به صورت زیر عمل کردیم :

اگر فکر میکنید برنامه هنوز در حال ارسال ایمیل است  بهتر است سایت را غیر فعال کنید  . برای اطمینان از اینکه روند ارسال و دریافت ادامه دارد نگاهی به activity log بیندازید تا اطمینان حاصل کنید که کسی غیر از account  مورد نظر شما در حال ارسال ایمیل نباشد . برای مطالعه دقیق تر activity log می توانید از این صفحه استفاده کنید :

 http://www.mailenable.com/kb/Content/Article.asp?ID=me020170

مطمئنا با توجه به اینکه تمامی ایمیل های شما با تاخیر ارسال می شوند برای ارسال آنها یک delay notifier  نیز ارسال می گردد ، پس در قسمت delivery مربوط به SMTP ، ارسال Delay notifier را غیر فعال کنید. شاید اگر mail server در حال ارسال ایمیل باشد ، بد نیست که برای خالی کردن quee تعداد تلاشهای مربوط به ارسال ایمیل را به کمترین زمان ممکن کاهش دهید تا پس از نهایتا یک بار عدم توفیق در ارسال هر ایمیل ، ایمیل مورد نظر از queue حذف شود.  برای این کار در بخش delivery  در SMTP امکانات لازم جهت اینکار وجود دارد.البته در نظر داشته باشید دو مساله در این جا مطرح می شود :
1- ممکن است  ایمیلهای واقعی نیز از queue حذف شوند.
2- در حالتی که میل سرور شما توانایی مدیریت ایمیل ها را برای ارسال و دریافت ایمیل ندارد ، این کار فایده چندانی ندارد!

  ما سعی کردیم، تا دامنه مربوط به remote mail server را در blacklist قرار دهیم اما متاسفانه تاثیری در وضعیت دریافت ایمیل ها ایجاد نکرد. -چون ایمیلهایی د در queue موجود بود -به هر صورت مجبور شدیم میل سرور را متوقف کنیم !

مساله مهمتر این بود که ما در حدود 16000 ایمیل نادرست در outbound داشتیم در حالیکه به علت تعداد زیاد ایمل حتی نمی توانستیم مستقیما آنها را درqueue ببینیم .در inbound هم وضعیت بهتری برقرار نبود زیرا که 6000 ایمیل موجود نه تنها قابل دیدن نبودند ، بلکه مستقیما قابل حذف هم نبودند. البته استفاده از محل فیزیکی نگهداری ایمیلها نیز کمک چندانی به شما نمی کند. چون در هر حال شما نمی توانید روی فایلهای موجود جستجوی بر مبنای محتوا انجام دهید تا ایمیلهای مورد نظر خود را حذف کنید.
اما خوب پس از اینکه ما مطمئن شدیم دیگر ایمیل جدیدی به quee ها وارد  نمی شود و هرچه که هست ناشی از ارسال همان ایمیلهای موجود است ، با استفاده از برنامه زیر queue های را با بکاربردن  ایمیل مورد نظر به عنوان کلیدواژه - که طبیعتا در تمام ایمیل ها بود - حذف کردیم :

http://www.mailenable.com/kb/Content/Article.asp?ID=me020250

در انتها به راحتی می توانید میل سرور را start کنید و پس از دقایقی میل سرورو سرور  شما به حالت پایدار بر می گردند.


زمان ارسال 10:07 صبح | نظرات (10)